السلام علیک یا صاحب الزمان حضرت ولیعصر(عج)
اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً 
نويسندگان
پيوندهای روزانه

مشروبات الکلى بر خلاف بسیارى از منکرات، به پنج دلیل از محرّمات و خبائث شمرده مى شود:

دلیل اول - کتاب (قرآن)
در
قرآن کریم آیات فراوانى وجود دارد که حرمت مشروبات الکلى را به زبان کنایه
و یا موردى بیان مى کند، ولى ما به صریح ترین آنها مى پردازیم:


1
- «انّما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه
لعلکم تفلحون؛(1) تحقیقاً شراب و انواع قمار و بت پرستى و یا سنگ هایى که
براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه (براى کشف امور غیبى)، پلیدى از
کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید.»


2
- «انما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فى الخمر و
المیسر...؛(2) شیطان مى خواهد کینه توزى و دشمنى را از طریق شراب و قمار در
میان شما بیفکند و تضادهاى داخلى را تشدید نماید و شما را از یاد خدا و
نماز باز دارد، آیا باز هم دست از آن بر نمى دارید.»


3
- «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما
اکبر من نفعهما؛(3) تو را از شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى
بزرگ است و سودهایى براى مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است.»(4)


دلیل دوم - احادیث نبوى و علوى (سنت)
در
مجامع شیعه و سنّى، این حدیث معروف است که پیامبر اکرم (ص) ده گروه را
لعنت کرده است که به گونه مستقیم یا غیر مستقیم در شراب سازى دخالت دارند: 1
- کسى که درخت انگور را به نیت شراب غرس کند؛ 2 - آن که بدین قصد از درخت
تاک پاسدارى نماید؛ 3 - خریدار مشروبات؛ 4 - فروشنده آن؛ 5 - کسى که مى
نوشد؛ 6 - کاسبى که از شراب فروشى پولى به دست مى آورد؛ 7 - فشار دهنده
انگور به انگیزه ساختن شراب؛ 8 - افرادى که مشروبات را حمل و نقل مى کنند؛ 9
- تحویل گیرنده آن؛ 10 - ساقى یا کسى که شراب براى دیگرى مى برد.(5)


در
اسلام هیچ گناهى تا این حد نکوهیده نشده است. پیامبر (ص) به حضرت على (ع)
فرمود: «اگر همه گناهان را در خانه اى جمع کنند، کلید آن شراب است.»(6)


امام على (ع) مى فرماید: «خداوند شراب و مى گسارى را براى سلامت عقل حرام کرده است.»(7)

امام صادق (ع) نیز فرمود: «اگر کسى دخترش را به شراب خوار بدهد مانند این است که او را در آتش انداخته است.»(8)

دلیل سوم - عقل

برخى
از عقلاى جهان به خصوص پزشکان متعهد بر اساس موازین عقلى و علمى و بلکه
مشاهدات حسى معتقدند الکلِ مسکِر انسان را از حالت عادى خارج مى سازد و
براى مدت زمانى او را در مستى و بى خبرى نگه مى دارد و در این حالت هرگونه
عمل خطرناک و یا شرم آورى از وى امکان صدور مى یابد.


دلیل چهارم - اجماع
به
اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى
مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال
شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد
شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند.


دلیل پنجم - علوم طبیعى (علم پزشکى)(9)
از
نظر علم پزشکى نیز حرمت شراب، محرز است، زیرا کتاب هاى متعددى درباره زیان
هاى آن از سوى پزشکان دل سوز نوشته شده است. در این جا یکى از جامع ترین و
به روزترین کتاب هایى را که جمعى از پزشکان در تدوین و یا تصدیق بر آن
کوشیده اند، منبع قرار مى دهیم و نکاتى را از آن استخراج مى کنیم.


هر
چند اصطلاح الکلیسم به طور گسترده در محاورات روزمره استعمال مى شود، اما
مفهوم آن براى استفاده بالینى بیش از حد وسیع است. مى توان به مصرف بیش از
حد الکل، وابستگى (اعتیاد) به الکل یا آسیب ناشى از مصرف بیش از حد الکلیسم
اطلاق کرد. در بعضى منابع علمى دیگر گفته شده است: الکلیسم به مفهوم
اعتیاد به الکل، توصیف و مشخص مى گردد.(10)


موفق باشید ...


پاورقی___________________________

1) مائده (5) آیه 90.

2) همان، آیه 91.

3) بقره (2) آیه 219.

4)
زمخشرى مى نویسد: درباره حرمت شراب سه آیه نازل شده است: 1- یسئلونک عن
الخمر و المیسر». پس از نزول آیه، برخى از مسلمان ها شراب را ترک کردند و
برخى ترک نکردند. مردى شراب آشامید و به نماز ایستاد و هذیان گفت، آیه «یا
ایها الذین آمنوا لا تقربوا الصلوة و انتم سکارى» نازل شد، اما عده زیادى
از مسلمان ها از جمله عمر بن خطاب به شراب خوردن ادامه دادند. در این ایام،
عمر در حال مستى استخوان فک شترى را برداشت و بر فرق عبد الرحمن بن عوف
کوبید و سر او را شکست. سپس نشست و شروع کرد با اشعار اسود بن یغفر نوحه
سرایى کردن و بر کشتگان بدر گریستن. این داستان به گوش پیغمبر رسید، چنان
به خشم آمد و با سرعت حرکت مى کرد که ردایش به زمین کشیده مى شد. وقتى به
عمر رسید، دست بلند کرد تا او را با چیزى که در دست داشت بزند. عمر گفت:
پناه مى برم به خدا از غضب خدا و رسولش. پیامبر آرام گرفت. آن گاه این آیه
نازل شد: «انما یرید الشیطان ان یوقع بینهم العداوة و البغضاء و... فهل
انتم منتهون». عمر گفت: آرى منتهى شدیم و دست از این عمل برداشتم: ربیع
الابرار و نصوص الاخبار، ج 4، ص 53 - 51.


5) فروع کافى، چاپ جدید، ج 6، ص 430 - 429.

6) وسائل الشیعه، ج 17، ص 271.

7) نهج البلاغه، حکمت 252.

8) وسائل الشیعه، ج 17، ص 249.

9)
منظور از علوم طبیعى، استنتاجاتى است که متفکران از آن دارند. هنگامى که
علم خطرات و مضرّات شراب را کشف مى کند، عقل حرمت آن را اعلام مى دارد.


10) على اصغر اکبرى، اثرات مشروبات الکلى از دیدگاه دانش پزشکى و دانشمندان غرب، ص 20 - 19، بنقل از پایگاه حوزه نت.
 جمع اوری از سایت گفتگوی دینی

[ ۱۳٩٠/۱٢/٢٢ ] [ ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ ] [ صالح فرهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به یکی گفتم: خواهرم حجابت؟ گفت: دلم پاک است. مگر می‌شود پاکی هزاران نگاه را بدزدی و دلت پاک باشد!!!
موضوعات وب
 
RSS Feed

.

IS
src="http:///abzar/tools/azan/v2/?mod=mod2&shahr=1-12">

محکوم کردن توهین به پیامبر