السلام علیک یا صاحب الزمان حضرت ولیعصر(عج)
اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً 
نويسندگان
پيوندهای روزانه

اگر اسباب بخشش گناه،(مثلا توبه،) با شرایطش انجام شود و موانع بخشش گناه، وجود نداشته باشد، گناهان انشاالله بخشیده می شود .

 

توبه

 

اسباب بخشش گناهان در دنیا سه چیز است:

1- توبه. «إِلَّا الَّذِینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَیَّنُوا فَأُولئِک أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» «بقره/160» مگر آنها که توبه و بازگشت کردند، و (اعمال بد خود را، با اعمال نیک،) اصلاح نمودند، (و آنچه را کتمان کرده بودند آشکار ساختند) من توبه آنها را مى‏پذیرم که من توّاب و رحیم .

پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: اِنَّ اللّه‏َ تَعالى یَغْفِرُ لِلْمُذنِبینَ اِلاّ مَنْ لا یُریدُ اَنْ یُغْفَرَ لَهُ! قالوا: یا رَسولَ اللّه‏ِ، مَنِ الَّذى یُریدُ اَنْ لا یُغْفَرَ لَهُ؟! قالَ: مَنْ لا یَسْتَغْفِرُ؛ (مستدرک الوسائل، ج 12، ص 122، ح 13685)

خداى متعال، گنه‏کاران را مى‏آمرزد، مگر کسى را که خودش نخواهد آمرزیده شود. عرض کردند: اى پیامبر خدا! چه کسى خواهان آن است که آمرزیده نشود؟ فرمودند: کسى که آمرزش نمى‏طلبد.

2- ترک گناهان کبیره. «إِنْ تَجْتَنِبُوا کبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکفِّرْ عَنْکمْ سَیِّئاتِکمْ» «نساء/31» اگر از گناهان بزرگى که از آن نهى مى‏شوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را مى‏پوشانیم و شما را در جایگاه خوبى وارد مى‏سازیم .

3- حسنات و کارهاى نیک. «... إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ...» «هود/ 114» حسنات، سیئات (و آثار آنها را) از بین مى‏برند...


دعاهایی برای آمرزش گناهان

شیخ مفید در کتاب «مجالس»، از محمّد بن‏ حنفیّه روایت کرده: روزى پدرم حضرت امیر مۆمنان علیه السّلام کعبه را طواف مى‏کرد، ناگاه مردى را دید،که به پرده‏هاى کعبه‏ چنگ زده، و این دعا را مى‏خواند، به او فرمود: این است دعاى تو؟ گفت: آرى مگر شنیدى؟ حضرت فرمود: آرى‏ شنیدم، فرمود: پس این دعا را پس از هر نماز بخوان، به خدا سوگند هر مۆمنى این دعا را پس از هر نماز بخواند، بى‏تردید حق تعالى گناهان او را مى‏آمرزد، هر چند به اندازه ستارگان آسمان، و قطره‏هاى باران، و ریگ‏هاى زمین، و ذرّه‏هاى‏ خاک باشد، بعد حضرت امیر علیه السّلام گفت: من این دعا را مى‏دانم، و حقتعالى واسع العطایا(داراى بخشش گسترده) و کریم است، آن مرد گفت: یا امیرالمۆمنین راست گفتى، و بالاتر از هر دانایى داناترى است، و آن مرد حضرت خضر علیه السّلام بود. و کفعمى نیز این دعا را در کتاب «بلد الأمین» روایت کرده، و دعاى این است:

بنابراین کار زشتی که از روی هوی و هوس انجام گیرد، پس از ندامت و تحقق توبه، قابل بخشش است، ولی عملی که از روی عناد و لجاجت و تکبر از انسان سر زند، مشمول رحمت بیکران الهی نمی‏گردد. زیرا پشیمانی از شخص لجوج حاصل نمی‏گردد. البته گاهی اتفاق افتاده ‏ که یک نفر لجوج از عناد خود دست برمی‏دارد و در مقابل حق، سر فرود می‏آورد، در این‏ گونه مواقع معلوم می‏شود که عناد او از روی جهالت بوده ‏است

 

یا مَنْ لا یَشْغَلُهُ سَمْعٌ عَنْ سَمْعٍ یا مَنْ لا یُغَلِّطُهُ السّآئِلُونَ وَیا مَنْ لا یُبْرِمُهُ اِلْحاحُ الْمُلِحّینَ اَذِقْنى بَرْدَ عَفْوِک وَ مَغْفِرَتِک وَ حَلاوَةَ رَحْمَتِک

اى آن ‏که او را شنیدنى از شنیدن دیگر منصرف نمى‏کند، اى آن ‏که خواهندگان او را به اشتباه نمى‏اندازند، اى آن‏که اصرار اصرارکنندگان او را خسته نمى‏کند، خنکى گذشت، و آمرزشت و شیرینى رحمتت را به من بچشان.

بیستم: دیلمى در کتاب اعلام الدّین از ابن عبّاس روایت کرده: حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله فرمود: هر که سه مرتبه این آیات را پس از نماز مغرب بخواند، آنچه را از ثواب در روز گذشته از او فوت شده دریابد و نمازش پذیرفته شود، و اگر بعد از هر نماز واجب و مستحبّ بخواند به عدد ستارگان آسمان و قطرات باران، و برگ درختان، و ذرّات خاک زمین برایش حسنات‏ نوشته مى‏شود، و چون بمیرد، در ازاى هر حسنه ده حسنه، در قبر به او داده مى‏شود. این است آیات:

فَسُبْحانَ اللَّهِ حینَ تُمْسُونَ وَ حینَ تُصْبِحُونَ وَلَهُ الْحَمْدُ فِى السَّمواتِ وَالاَْرْضِ وَعَشِیّا وَ حینَ تُظْهِرُونَ یُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَ یُحْیِى الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ کذلِک تُخْرَجُونَ سُبْحانَ رَبِّک رَبِّ الْعِزَّةِ عَمّا یَصِفُونَ و َسَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلینَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ

منزّه است خدا آنگاه که شام کنید، و به صبح درآیید، و ستایش از آن اوست در آسمانها و زمین، و به‏ هنگام شامگاه و زمانى که به ظهر درآیید، زنده را از مرده بیرون مى‏آورد، و مرده را از زنده خارج مى‏کند، و زمین را پس از مرگ‏ آن زنده مى‏سازد، و این چنین از قبرها زنده بیرون آورده مى‏شوید، منزّه است پروردگارت، پروردگار عزّت،از آنچه وصف مى‏کنند،و سلام‏ بر رسولان،و ستایش خداى را،پروردگار جهانیان.

ظلم

 

آیا گناهان به طور کامل بخشیده می شود؟

- بله همه گناهان اقتضاء بخشش را دارند، مگر این که اعمال شخص به گونه ای مانع از این اقتضاء گردد.

- بنا بر آیات قرآن، سه امر است که موجب بخشیده نشدن گناهان و در واقع، مانع از اقتضاء بخشش گناهان است:

1- ظلم و فسق

2- لجاجت، اصرار بر گناه و تکبر

3- شرک

بنابر این پاسخ اجمالی به مطلب شما این است که: اگر اسباب بخشش گناه ،(مثلا توبه،) با شرایطش انجام شود و موانع بخشش گناه، وجود نداشته باشد، گناهان انشاالله بخشیده می شود .

(این نکته نیز قابل ذکر است که اگر ظلم مانع بخشش است، ظلم، اطلاق دارد و انواع آن را می گیرد که از انواع آن حق الناس است.) علت بخشیده نشدن گناهان (به طور مطلق)؛ لجاجت، اصرار بر گناه و تکبر، می باشد.

خداى متعال، گنه‏کاران را مى‏آمرزد، مگر کسى را که خودش نخواهد آمرزیده شود. عرض کردند: اى پیامبر خدا! چه کسى خواهان آن است که آمرزیده نشود؟ فرمودند: کسى که آمرزش نمى‏طلبد

 

جمع بندی :

«اِنَّما التَّوْبْه عَلی اللهِ لِلَّذِینَ یعْمَلُونَ السُّوءَ بِجِهالةٍ ثُمَّ یتُوبُونَ مِنْ قَرِیبٍ فَاۆُلئِک یتوب الله عَلَیهِمْ وَ کانَ الله عَلِیماً حَکیماً؛(1) پذیرش توبه بر خدا است، نسبت به کسانی که از روی جهالت، کار زشت انجام می‏دهند، آن‏گاه زود توبه می‏کنند. خدا توبه اینان را می‏پذیرد و خدا دانا و حکیم است». در آیه بالا قید «بجهاله» به کار رفته، جهل و جهالت دو معنی دارد: ندانستن، و عدم علم کامل.

بیشتر اوقات کلمه جاهل و جهالت در مورد دوم به کار می‏رود که انسان آگاه و دانا است، ولی آگاهی او نسبت به زشتی کار تأثیری در او نمی‏گذارد، بلکه بسان افراد ناآگاه، کارهای بد را انجام می‏دهد. امام صادق(علیه السلام) در مورد آیات مربوط به جهالت فرمود: «گناهی است که بنده خدا آن را انجام می‏دهد. اگر چه از حکم آن آگاه می‏باشد، ولی آن‏گاه که تصمیم می‏گیرد عمل خلافی را انجام دهد، در واقع جاهل است.»

حضرت به جریان یوسف(علیه السلام) و برادرانش اشاره می‏کند که قرآن از یوسف یاد می‏کند که به برادرانش گفت: «هَلْ عَلِمْتُمْ مافَعَلْتُمْ بِیوسُفَ وَ أَخِیه إذ أَنْتُمْ جاهِلُونَ؛(2) آیا به خاطر دارید ستمی را که بر یوسف و برادر او روا داشتید، در حالی که همگی جاهل بودید». برادران یوسف همگی زشتی ظلم را درک می‏کردند، ولی به دلیل خود خواهی یا حسادت یا هوی و هوس چنان برخورد کردند که گویی نسبت به زشتی کار خود به کلی ناآگاه بودند».(3)

بنابراین کار زشتی که از روی هوی و هوس انجام گیرد، پس از ندامت و تحقق توبه، قابل بخشش است، ولی عملی که از روی عناد و لجاجت و تکبر از انسان سر زند، مشمول رحمت بیکران الهی نمی‏گردد. زیرا پشیمانی از شخص لجوج حاصل نمی‏گردد. البته گاهی اتفاق افتاده ‏ که یک نفر لجوج از عناد خود دست برمی‏دارد و در مقابل حق، سر فرود می‏آورد، در این‏ گونه مواقع معلوم می‏شود که عناد او از روی جهالت بوده ‏است.(4)

بنابراین گناهانی که به اراده خودمان انجام می شود و حتی از بدی آن خبر داریم اگر از روی عناد و لجاجت نباشد و به خاطر هوای نفس باشد با توبه بخشیده می شود.

 

پی‌نوشت‌ها:

1. نساء (4) آیه 17.

2. یوسف (12) آیه 89.

3. بحارالأنوار، ج 6، ص 32.

4. ترجمه المیزان، ج 4، ص 390.

                                                                                                          


 

منبع: سایت عرفان

سایت پرسمان

پایگاه دارالحدیث

 و تبیان

[ ۱۳٩۱/٥/۱ ] [ ۱٢:٤٠ ‎ق.ظ ] [ صالح فرهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به یکی گفتم: خواهرم حجابت؟ گفت: دلم پاک است. مگر می‌شود پاکی هزاران نگاه را بدزدی و دلت پاک باشد!!!
موضوعات وب
 
RSS Feed

.

IS
src="http:///abzar/tools/azan/v2/?mod=mod2&shahr=1-12">

محکوم کردن توهین به پیامبر